donderdag 13 november 2014

Didactiek van Open en online onderwijs - presentatie Onderwijsdagen 2014 van Peter Sloep



Wat zijn de geleerde – didactische - lessen van MOOC’s. Observatie van Sloep: de MOOC-makers negeren alle lessons learned van afstandsonderwijs!


Wat stond er centraal bij afstandsonderwijs in 1984? Open toegang, afstandsonderwijs (via post en later via ICT vanaf 1997), didactisch model was begeleide zelfstudie (dit ‘model’ zat ingeblikt in het leermateriaal). Vanaf 1997 ging het didactisch model om distributed learning, een vorm van samenwerking. Die lijn werd doorgezet in het model van de OU vanaf 2007: networked learning.
Wat je nu ziet is dat de ELO steeds rijker wordt in functionele zin.
Vanaf 2012 gaat het om OER en MOOCs.
Hoe zijn de beste kwaliteiten van deze twee ontwikkelingen te combineren? Stelling: neem het herontwerpen serieus i.p.v. doorontwikkelen, volgens een ingenieursachtige aanpak. Hierin staat een ‘probleem’ centraal dat je meer of minder goed kunt oplossen. Het gaat niet om waar of minder waar in de traditionele onderwijskundige aanpakken.
Goed, we gaan ontwerpen. Welke methode? We kennen:

  • Dave Merril, Demonstreer, i.p.v. erover praten, laat ze toepassen, werk aan authentieke problemen
  • Diana Laurillard: leren door kennisverwerving, door te onderzoeken, door erover te praten, door toe te passen, door samenwerking
  • Grainna Conole:
  • Peter Goodyear:
  •  Mor & Mogilevski (2013): Design Inguiry of Lerning (DLI): een hele cyclus die lijkt op de OWK-aanpak van toegepaste onderwijskunde. Een ontwerpaanpak.


De Take-home message:
-          design new educational arrangements
-          gebruik een ontwerp methode zoals die van Mor & Mogilevski

Geen opmerkingen:

Een reactie posten